Slávime odpustovú slávnosť sv. Michala Archanjela. Je to náš nebeský patrón a ochranca Markušoviec a celej farnosti. Minulého roku som bol slávnostným odpustovým kazateľom a celebrantom. Veľmi intenzívne som prežíval túto nádhernú slávnosť. V rámci duchovnej prípravy na deň oslavy nášho nebeského patróna, by som sa chcel pár myšlienkami vrátiť k mojej odpustovej homílii. Verím, že vám poslúžia k duchovnému prežitiu nášho odpustového dňa a uvedomeniu si, akého mocného orodovníka v nebi máme.

Najstaršia biblická zmienka o sv. Michalovi sa nachádza v Knihe proroka Daniela, kde je nazvaný „kniežaťom“. Tento titul sa ozýva v známej modlitbe k svätcovi, ktorú napísal pápež Lev XIII. po dramatickom videní, v ktorom uvidel, ako sa diabol snaží zničiť Cirkev: „… a ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov…“ Počas pandémie covidu dal do pozornosti túto modlitbu pápež František, ktorý vyzval, aby sme sa ju modlili spolu s modlitbou Pod tvoju ochranu po každom ruženci.

V proroctve proroka Daniela vystupuje sv. Michal ako ochranca Božieho ľudu. Danielovi jeden anjel vraví, ako mu Michal prišiel na pomoc v boji: „A, hľa, Michal, jedno z prvých kniežat, prišlo mi na pomoc“ (Dan 10, 13) „a niet jediného, kto by mi proti nim pomáhal, okrem Michala, vášho kniežaťa“ (Dan 10, 21b). Prorok Daniel zároveň dáva sv. Michala do súvisu s posmrtným životom: „A mnohí z tých, čo spia v prachu zeme, sa zobudia; niektorí na večný život, iní na hanbu a večnú potupu“ (Dan 12, 2). Vďaka týmto veršom Svätého písma sa archanjel Michal začal chápať aj ako sprievodca duší na posledný súd. V oboch zmienkach proroka Daniela vystupuje sv. Michal predovšetkým ako ochranca starozákonného Božieho ľudu. Úloha ochrancu sa Starom zákone neskončila, ale jeho právomoc sa rozšírila aj na novozákonný Boží ľud – Cirkev.

Najnebezpečnejším nepriateľom Cirkvi ako celku, tak aj jednotlivých jej údov (a teda každého z nás), sú padlí anjeli. Prečo padlí anjeli nenávidia Cirkev? Lebo je tajomným telom Kristovým. Hoci o príčine pádu anjelov Biblia nič nehovorí, starobylá tradícia hovorí, že skúška, ktorej Boh podrobil anjelov, spočívala v tom, že im zjavil tajomstvo vtelenia Ježiša Krista.

Časť anjelov z pýchy odmietla toto Božie rozhodnutie a nechcela vzdať úctu vtelenému Božiemu Synovi. Ich odmietnutie sa pretavilo do nenávisti voči všetkému, čo súvisí s tajomstvom vtelenia. Nenávidia nielen Božieho Syna, ale Boha samého. Nenávidia Pannu Máriu, skrze ktorú sa Boh stal človekom, a, samozrejme, nenávidia i Cirkev a snažia sa ju zničiť.

Aby sme obstáli pred nebezpečnými útokmi zlého ducha, je potrebné obliecť sa do výzbroje sv. Michala, ktorá však nie je zhotovená z ušľachtilej ocele. Je to Božia výzbroj, o ktorej hovorí Sväté písmo: „Oblečte si Božiu výzbroj, aby ste mohli čeliť úkladom diabla (…) bedrá si prepášte pravdou, oblečte si pancier spravodlivosti a obujte si pohotovosť pre evanjelium pokoja! Pri všetkom si vezmite štít viery, ktorým môžete uhasiť všetky ohnivé šípy zloducha! A zoberte si aj prilbu spásy a meč Ducha, ktorým je Božie slovo!“ (Ef 6, 11 17). Božia výzbroj, ktorá je zároveň atribútom sv. Michala (tak ako ho vidíme oblečeného na obraze na našom hlavnom oltári), bezpečne sprevádza Cirkev stáročia. Sprevádza však aj jednotlivcov, nech sa ocitnú v akomkoľvek fyzickom alebo duchovnom boji, v rozkvete života, či pri poslednom výdychu. Buďme do nejoblečení!

 

Vladimír Fedorek, kaplán

O autorovi

Pokoj a dobro