Keď sa z Vianoc stáva obchod, zdvíham ruku!

 (Autor:  )
Autor:Cyril Hamrák
Pridané: 0000-00-00 00:00:00
Copyright © 2005-2006 Pokoj a dobro, Markušovce
Bez súhlasu redakcie sa článok nesmie ďalej publikovať!

Prežívame vianočné sviatky, pri ktorých sa každý snaží naplniť si srdce tou pokojnou atmosférou a vyťažiť zo seba maximum dobra, aby mal na čo spomínať a o čom snívať, keď sa pominú. Teraz je ten čas, keď sa to má naplno uskutočniť a vychutnať. Keď sa však obzrieme dozadu a trochu hlbšie pouvažujeme nad predvianočným kolapsom, zistíme, že sme mohli prežiť sviatky oveľa intenzívnejšie, pokojnejšie a krajšie, možno aj trochu tajomnejšie. Pri otázke, či sme sa dobre pripravili na tohtoročné sviatky pokoja mi v kladnej odpovedi bránila istá skutočnosť.

“Hands up, baby hands up...” znelo nám z médií ešte dávno pred prvým snehom. Dávno pred tým, než sme stihli pochopiť, že ešte nie sme pripravení ani na prípravu sviatkov narodenia Pána – advent. Týmto sme si odkrojili poriadny kus z čara Vianoc. Nemám nič proti dobrej a vkusnej reklame, ale vyrušuje ma, že mi nanúti prežívať to, na čo podľa prirodzeného poriadku ešte nie je ten správny čas. Možno si to neuvedomujeme, ale takéto reklamné ťahy sú založené na ľudskom prežívaní a psychických procesoch v nás. V prvom rade je potrebné uvedomiť si, že signál, ktorý spustí nákupnú horúčku, je dobre stavaná reklama, ktorá upúta nie len na ponúkaný výrobok, ale nesie v sebe vianočný podtón. Tento dobre vstavaný podtón (atmosféru Vianoc si uchováva vo svojich pozitívnych emóciách väčšina populácie) nás, či chceme, alebo nechceme, upozorní nielen na to, že sa blížia sviatky (aj keď sú ešte poriadne, poriadne ďaleko!), ale hlavne na to, že potrebujeme nakupovať darčeky, pretože sa nemôžeme spoliehať na posledný termín, teda na čas pred sviatkami. A pozor, ponuka platí len do vyčerpania zásob! – dobrý trik, ako navodiť pocit, že už je neskoro a mne sa nič neujde. Keď sa to všetko v našej mysli skompletizuje, výsledok je jasný - poď ho nakupovať!
Najhoršie je to, že častokrát sa s kúpenou vecou neuspokojíme. Keďže do Vianoc je stále veľa času, brázdime po nákupných centrách. S „obzerávaním“ stále nových a krajších výkladov vzniknú pochybnosti, či ten alebo onen darček, ktorý sme už kúpili, bude vhodný, keď sa nám tu predstavuje čosi lepšie, lákavejšie. Buďme si istí, že nás stále niečo osloví, pretože tie “najbombovejšie” akcie začnú tesne pred sviatkami, keď sa staré zásoby už dobre popredali. Poviete si podvod? Nie, iba obchod.
Rádiá, televízne stanice, obchodné domy sú už od konca októbra plné vianočnej atmosféry. Aké milé...! Za týmto milým gestom sa skrýva čosi viac, než „sympatie” s atmosférou Vianoc a snaha o akési imaginárne predĺženie najkrajších sviatkov. Je to len a len obchod! Tieto „milé” gestá obchodníkov majú za cieľ jediné, a to vytlačiť z nás poriadny balík peňazí, a to nielen cez sviatky, ale už skôr a zas, znova a znova, až kým tento ošiaľ násilne ukončí prázdna peňaženka. Takí sme my ľudia! Inteligentní, ale pritom zraniteľní a manipulovateľní druhými. Je smutné, že aj cez sviatky pokoja, kedy máme mať k sebe bližšie, dokážeme zneužiť a využiť druhých. Nečudujme sa, že sa nám je ťažko vhĺbiť do tajomstva príchodu Krista, keď sme aj čaro a hĺbku Vianoc podriadili matérii.
Aby sme sa necítili byť okradnutí o prežívanie pokoja a radosti, je potrebné obrazne povedané, zdvihnúť ruku tak, ako nás to naučila istá reklama. No zdvihnúť ju nie preto, aby sme niečo dostali, ale aby sme vyjadrili svoje znepokojenie a nesúhlas a tým sa ubránili skomercionalizovaniu Vianoc vo svojom vnútri. Dajme na svoj vlastný úsudok a nenechajme iných myslieť za nás. A to, že sa nám to tentoraz nepodarilo? Nič to. Vianoce sú tu aj o rok a táto zmena nás nič nestojí.