Tým, ktorých najviac milujeme

 (Autor: archív redakcie)
Autor:Monika Hodnická
Pridané: 2014-10-13 10:56:09
Copyright © 2005-2006 Pokoj a dobro, Markušovce
Bez súhlasu redakcie sa článok nesmie ďalej publikovať!

O čom sú Vianoce, vieme. Každý ich však prežíva svojím spôsobom, podľa svojho rebríčka hodnôt. Mnohých z nás akosi viac ovládajú emócie, clivota, ba priam sentiment. Spôsobujú to koledy a dojemný príbeh z dreva vyrezávaných betlehemčekov. V nemalej miere aj reklamné spoty o dobrých srdciach, ktoré prispievajú na charitu či rôzne nadácie, ktoré sa venujú opusteným a nevyliečiteľne chorým ľuďom alebo nechceným deťom...  Ľudskosť alebo komerčný psychologický trik? Tak či onak, rozumný človek si vie urobiť svoj úsudok a podľa toho reaguje.

Určite je dobré a dokonca aj potrebné, aby sa každý angažoval do takej miery, do akej mu to jeho podmienky dovolia a prispieval dôveryhodným organizáciám a nadáciám, ktoré pomáhajú núdznym. Nestačí však prispieť raz ročne. Bolo by dobré, keby si každý našiel cieľovú skupinu, ktorej bude prispievať pravidelne. Či už finančne, hmotne alebo nejakou službou. Pretože raz za rok sa dokáže rozcitlivieť hocikto, ale vytrvať v pomoci si vyžaduje úsilie a obetu.
Na druhej strane pomáhať napríklad deťom v Afrike nie je až také náročné. Poslať svoj príspevok a spokojne si ďalej žiť svoj život... Náročnejšie je žiť tú svoju misiu vo vlastnej rodine. Priateľov si človek vyberá, ale rodinu nie. A o to je to ťažšie.
Stredobodom Vianoc je Svätá Rodina, ktorá podnecuje k prežívaniu každodenných „vianoc“ v kruhu svojej rodiny. Tým, ktorých najviac milujeme, však najviac ubližujeme. Je tomu tak preto, lebo naši najbližší nám vo väčšej miere otvárajú svoje srdce, svoj vnútorný svet a vtedy je človek oveľa viac zraniteľnejší. Ak dôkladne poznáme slabé stránky našich blízkych, sme viac náchylnejší urobiť si z nich terč našich nemiestnych poznámok, slovných atakov, irónie, uštipačnosti, sarkazmu, a tak ich zraniť. Vianoce by mali naštartovať pomyselnú „liečebnú kúru“ v rodinách. Začať sa viac zaujímať o tých, ktorí bývajú spolu s nami pod jednou strechou.
Pritom môžeme „využiť“ aj reklamné triky, ktorými na nás obchodníci útočia. Nie však v ich, ale v náš prospech. Tak, ako to vyjadril istý kazateľ. „Pristúpil“ na komerčnú hru o nakupovaní darčekov. Dal však tomu hodnotnejší obsah. Kupovanie darčekov prijal ako výzvu spoznať toho druhého, skúmať ho, čo ho teší, trápi, čo očakáva. A to je spojené s obetou vzdať sa svojho ega a zaujímať sa o blízkeho už oveľa skôr ako krátko pred Vianocami. Keď ho aspoň trošku spozná, môže ho obdarovať. Vtedy stačí možno len maličkosť, ale „ušitá“ na mieru. Častokrát naše obdarovávania pripomínajú vtipný príbeh, v ktorom otec kúpil synčekovi hru, po akej otec ako dieťa dávno túžil, lenže ju nikdy nedostal. Pri rozbaľovaní darčeka sa do nej tak „pohrúžil“, že si ani nevšimol, ako znudený synček už dávno odišiel z izby. Ostal tam len otecko so svojím „splneným“ snom. Jednoducho nepochopil.
Určite nechceme, aby začali na Slovensku platiť varovné slová: ak chceme zničiť spoločnosť, zničme rodinu. Preto si vyprosujme požehnané vianočné sviatky pre všetky rodiny.
lunettes de soleil ray ban pas cher lapicardievueduciel.fr nike blazer nike air max nike tn pas cher sac a main louis vuitton